menjual 100% homemade skincare

Saturday, 7 December 2013

resepi sambal buah cupu turun temurun mak tok..haha

Assalamualaikum... hyep.. hihi.. entry kali ni mek nk share resepi sambal buah cupu mek tok suami mekk.. org tua2 pndai lah kn buat sambal buah cupu/mangga dan lain2 lagi kn.. so leesa nk share resepi ni sb ada akk2/adik2 yg dok pm leesa kt fb dok tnya suh share/bg resepi sambal buah cupu ni.. okeh.. untuk buat sambal cupu nih.. korang kena kenal dulu rupa buah cupu tuh cmana.. jgn korang main redah je deh... kihkih.. ni lah rupanya..tgk kt bwah des... kihkih.. buah cupu ni bnyak kt kelantan.. bnyak buah kt kelantan ni yg xder/xboleh dapat kt ngeri2 luar.. buah cupu ni  nmpk cm buah pisang kaki kalo korang perasan tp mek nok oyap (bgthu) yg buah ni nampak sama tapi bukan dia.. kihkih.. buah cupu ni jgak best dimakn begitu saje.. cicah dgn budu lagi bestt.. aummm.. kihkih.. tp yg xbestnya getah dia la.. buah ni bergetah sikit kakok dio tu deh.. oke skrg korang da knal kang buah cupu cmna? kan? kan? kan? kenal ke x ni? nk masuk chapter len plak ni.. oke done .hihi.. next................................

ni lah buah mengcupu aka buah cupu.. 
Bahan2 yg korang perlukan untuk buat sambal cupu nih..:

1) kelapa.. (korang keluarkn isinya pastu kerat2 14..hahaha.. seram dok? kerat 14 tu.. ikot korang lah nk kerat brape pon.. pnjang2 ya.. pastu bakar lah.. jgn smpai hangus yah.. tp.... kalo hangus sedap jgakk.. kihkih... sb suami mek buat pertama kali untuk mek.. kelapa dia hangus.. oleh sb mek mengidam.. mek bedal je la.. tp sedapp lahh.. hihihi.. 

2)ikan bilis (korang goreng tanpa minyak) tp stgh org ada gak yg guna ikan masin bkar ..

3)garam secukup rasa(korang kna ingat... ikan bilis tu dah msin.. jgn terlebih garam plak.. kn naik darah tinggi tuh.. xpasal2 mek lak disalahkn haha.. 

4)cili padi or so whatever lah.. hahah.. (ni nk kasi pedas.. nma pon smbal kan? kna la pdas.. tp jgn pdas sgt xelokk untuk ksihatan (cita2 dulu nk jdi nurse) hahaha.. dgr deh nasihat mek

5) last skli.. buah cupu tuh lah.. nma pon sambal cupu kn.. so kna la ada buah nya.. tp.. tp.. tp.. buah tu korang jgn guna yg msak.. guna yg putik hijau tu.. okeh? next stepp... comom bebeh.. 

CARA BUAT:

1)korang tumbuk/blend klapa bkar td tuh.. pndai x? tp lebih afdal guna lesung tu.. tumbuh guna lesung dgn ibu dia tu.. thu x ape itu lesung dgn ibu dia? mek xengt ibu dio namo gapo.. haha.. jap2 nk google deh..


ni dio batu lesung.. ahahah..



2)oke..dah tumbuk klapa tu sampai halus kn? pastu korang msuk kn ikan bilis yg digoreng tanpa minyak td tu lam lesung tu skli dgn klapa.. korang tumbuk lagi.. smpai hncur.. dah hncur.. korang msukkn cili,garam n last buah cupu.. tumbuk2 smpai cntikkkkkkkkkkkkk dann gebuuuuuuuuuu.. kihkih.. pastu rasa la.. sedappp.. berair mulut mekk nihh.. hahaha..oke done.. bila dah siap ni lah rupa nya .. mek google je.. xcantik sgt pon.. xkemas depa buat.. kihkihkih.. auchhh..

tadaaa.. da siap.. jom ranggoshh

oke.. senang ja kn resepi dia? rupa xpnting..yg pnting rasa.. sedapp makk aihhh.. 3 hari 3malam termimpi2.. kihkih.. mkn dgn nsi pnas2 sedapp om.. .. selamat mencube dehh kakok2 adik2 dia terrr.. lots of love.. do leave ur komen dehhh.. k bye..